Skip to content Skip to footer

Frits Magazine

FRITS is sinds november 2008 een toonaangevende magazine voor Brainportregio Eindhoven. In de maart/april 2024 editie staat een interview met mij. Geen Frits bij de hand? Geen probleem. Hieronder kun je het complete interview nog eens rustig (na)lezen.

Interview

Jurgen van Zachten schreef zich na de Kunstacademie in Maastricht in 1997 in bij de Kamer van Koophandel als LOCO graphic design. Hij bedenkt concepten, ontwerpt en illustreert voor grote en kleine bedrijven in binnen- en buitenland. In het begin was dat vooral voor de muziek- en evenementenbranche. In opdracht van ID&T deed hij de vormgeving voor evenementen als Sensation, Trance Energy en Tiësto in Concert. Na meer dan 250 flyers, posters, vinylplaten, cd’s en dvd’s was het mooi geweest. Ook was hij twaalf jaar lang creatief directeur van een Frans rugby sportmerk dat in vijf landen werd verkocht. Hij ontwierp onder andere het tenue en logo voor het nationale rugbyteam van Gabon. Een paar jaar geleden stortte hij zich op Eindhoven.

Hoe ben je op het idee gekomen om Eindhovense producten te gaan ontwerpen?

„Ik liep al langer met het idee rond Eindhovense gebouwen te illustreren. De lockdown in 2020 bleek hiervoor een ideaal moment. Met mijn fotocamera in de hand ben ik door Eindhoven gaan fietsen. Twee maanden later had ik negen gebouwen geïllustreerd die ik, zonder een plan, op LinkedIn postte. 55.000 impressions, 750 reacties… Binnen een maand was mijn webshop live en ben ik artprints gaan verkopen. Hierdoor kreeg ik de opdracht ‘een Eindhovens merk’ te ontwikkelen. Nadat ik de naam Eindelyk had bedacht, stelde ik voor mede-eigenaar te worden. In Eindelyk kon ik mijn jarenlange ervaring kwijt als ontwerper, merkenbouwer en, minstens zo belangrijk, Eindhovenaar. Sinds ik vorig jaar het merk heb overgenomen, zijn alle remmen los en groeit Eindelyk exponentieel.”

Zijn er specifieke aspecten van Eindhoven die je het meest inspireren bij het ontwerpen van producten?

„Ik hou van de bouwstijl van de oude Philips-fabrieken, maar bewonder net zozeer de moderne, innovatieve architectuur. De Catharinakerk zal ik niet zo snel illustreren. Wel heb ik het glas-in-loodraam gebruikt als rozet op de speciaalbieren.”

Waarom denk je dat je producten zo geliefd zijn?

„Eindhoven ontwikkelt zich razendsnel. De stad krijgt een serieuze skyline en blinkt uit op het gebied van design, techniek en kennis. De Eindhovenaar is trots op de stad en wil die trots graag uitdragen. In de producten van Eindelyk beleef je de historie, cultuur en industrie van Eindhoven en proef je deze trots.”

Kun je wat meer vertellen over het creatieve proces binnen Eindelyk en hoe nieuwe ontwerpen tot stand komen?

„Eindelyk is een speeltuin waar ik 24/7 nieuwe producten bedenk, ontwerp en realiseer. Ideeën ontstaan op de meest onverwachte momenten. Eergisteren trok ik mijn sokken en dacht: Waarom ook niet? Zes uur later was het ontwerp klaar en over acht weken zijn de sokken te koop.”

Hoe bepaal je welke elementen van Eindhoven je op de producten wilt plaatsen?

„Dat verschilt per product. De verse thee ‘Strijp-T’ is een woordgrap. De watertoren bij de Genneper Sportparken deed me denken aan drie enorme pepermuntbollen. De speciaalbieren zijn vernoemd naar de zes stadsdelen. Er moet altijd een duidelijke link zichtbaar zijn tussen het product en Eindhoven.”

Kun je een voorbeeld geven van een product waarbij het ontwerp- of productieproces uitdagend was?

„Drieduizend kg winegums in de vorm van Eindhovense gebouwen laten produceren was een enorme investering. Zou daar wel vraag naar zijn? Hoe ziet een mini Lichttoren eruit in 3D? En hoe als winegum? Gelukkig is dit goedgekomen en blijken de winegums het best verkopende product van Eindelyk. Mijn kinderen noemen me sindsdien de Willy Wonka van Eindhoven.”

Hoe gaat het illustreren van iconische gebouwen te werk?

„Bij elke illustratie is een foto de basis. Ik geef er de voorkeur aan een uitsnede in plaats van het complete gebouw te laten zien. Dat creëert een spannender, abstracter beeld. Daarnaast vind ik het interessant om delen van een illustratie tot in detail uit te werken, terwijl ik van andere delen alleen de contouren laat zien.”

Zijn er specifieke plekken of gebouwen in Eindhoven die een speciale betekenis hebben voor jou?

„In het Temporary Art Centre aan de Vonderweg heb ik voor het eerst een atelier gehuurd. Destijds dé broedplaats voor culturele vernieuwing. Hier heb ik samengewerkt met andere creatieven, vrienden gemaakt, nachten doorgewerkt, geëxposeerd en veel gefeest. Dat was een geweldige tijd. De Ventoselaan en Ventoseflat om de hoek waren dan ook één van de eerste illustraties die ik maakte.”

Heeft Eindelyk wel eens samengewerkt met lokale kunstenaars of andere bedrijven in Eindhoven? Zo ja, hoe heeft dat de creatieve processen beïnvloed?

„Vorig jaar heb ik dichter Merel Morre benaderd om plekken te illustreren waar haar gedichten in de openbare ruimte te zien zijn: ‘Eindhovenaren’ op gebouw Anton en ‘Voor dag en jou’ op de Dommeltunnel. Ik vond dat mijn tekenstijl en druktechniek hiervoor moesten worden aangepast. Dat mocht analoger en persoonlijker, zodat het beter aansloot bij haar gedichten. Ik ben deze stijl gaan toepassen op andere illustraties en heb hierdoor zin gekregen om te gaan schilderen.”

Zijn er specifieke samenwerkingen of partnerships waar je trots op bent?

„Ik ben alle retailers die mijn producten verkopen enorm dankbaar. Dankzij hen krijgt Eindelyk zichtbaarheid in de stad. De samenwerking met het Philips Museum en Hotel Pullman Cocagne Eindhoven wil ik apart noemen. Aan beide lever ik niet alleen Eindelyk-producten, maar ook custom ontworpen producten. Dat is een grote kracht van Eindelyk gebleken. Een eerdere, unieke samenwerking was met vriend en collega Eric de Haas. In 2013 is ons gevraagd een bronzen plaquette te ontwerpen ter ere van het honderdjarig bestaan van PSV. Het feit dat deze plaquette, mede door mij ontworpen, in de Vrijstraat ligt, vind ik nog steeds onwerkelijk. Hilarisch ook.”

Wat betekent Eindhoven persoonlijk voor jou en hoe komt dat tot uiting in de producten van Eindelyk?

„In Eindhoven ben ik vijf keer verhuisd, één maal getrouwd en twee keer vader geworden. Ik heb er gelachen en gejankt. Ik verbaas me over de snelheid, maar geniet van de manier waarop de stad zich ontwikkelt. Zowel architectonisch, sociaal, cultureel als sportief (Eindhovuh!). Ik hoop dat mijn enthousiasme en de trots die ik voel voor Eindhoven, te zien en proeven zijn in mijn producten.”

Welke ambities heb je nog met Eindelyk?

„Als ontwerper wil ik onverminderd nieuwe producten blijven bedenken. Een voorbeeld hiervan zijn de kaarsen van bijenwas. Het Evoluon is net klaar, 2 andere gebouwen staan al in de planning. Als ondernemer wil ik dat Eindelyk nog meer bekendheid krijgt. Wanneer elke Eindhovenaar minimaal één Eindelyk product heeft gekocht of gekregen, is mijn doel bereikt. Dan word ik kunstschilder.”

CONTACTGEGEVENS

Kanaaldijk-Noord 111
5642 JA Eindhoven
info@eindelyk.nl

TELEFONISCH BEREIKBAAR

Tel. 085-0043669
Maandag t/m vrijdag
van 09.00-18.00 uur

EINDELYK

Eindelyk biedt een uniek assortiment aan typisch Eindhovense producten, cadeau’s, souvenirs en relatiegeschenken. In elk product herken je de historie, cultuur & industrie van Eindhoven. De groei die Eindhoven de afgelopen 100 jaar heeft doorgemaakt is uniek in Nederland. Van Kempisch stadje naar de slimste jongen van de klas. Van de wereld zelfs. Eindelyk is een eerbetoon aan de stad en iedereen die aan deze groei heeft bijgedragen. Proef de trots

Eindelyk® is een merk  van LOCO graphic design. ©2024. Alle rechten voorbehouden.

Best Choice for Creatives

This Pop-up Is Included in the Theme

Purchase Reprizo